Het is september 2022 als onze tiener het nieuwe schooljaar start op de afdeling TTO. Al snel blijkt dat wiskunde een probleem is. Op school leveren diverse vragen over en opties voor hulp helaas niets op. Daar zit je dan. Als jongeling, maar ook als ouder.

Als we onze voormalige buurvrouw nog eens ontmoeten, praten we al onze zorgen eens van ons af. We zitten echt met de handen in het haar. En dan belt onverwachts Ludo (de voormalige buurman) : ”Kan ik misschien iets betekenen ? Ik ben ook bevoegd voor wiskunde.” Voor hulpvragen waarbij geen perspectief voorhanden is, biedt Ludo een kans vanuit een eigen fonds.

Ludo wil zich zo breed mogelijk informeren en doet een gedegen vooronderzoek (naar resultaten op de basisschool en het v.o., naar de lesstof wiskunde van TTO en ook die van andere afdelingen, naar beschrijvingen van persoonlijkheid en denk- en handelingswijze).

Ons kind kon, tot nu toe tenminste, met twee vingers in de neus met gemak door alle leerstof heen hobbelen. Vragen stellen was niet/nooit nodig. ”Dat is toch dom ! Ik ben niet dom.” Voor het eerst in jaren zien we nu onvoldoendes. Dat hakt er wel in. De druk wordt alsmaar hoger en bij  proefwerken komen blokkades naar voren. Kortom: er is wel wat meer aan de hand als wiskunde alleen.

Onze teenager en Ludo zien na een kennismaking en een eerste sessie allebei mogelijkheden. En vanaf het prille begin gaat het bepaald niet alleen over wiskunde. Mindset, aansturing van je eigen gedachtes, verwoorden wat je ziet/weet/al (goed) doet/nog zou kunnen doen, (leren om) stapje voor stapje toe te werken naar je einddoel (voor de korte en lange termijn), (leren) kijken naar wat al goed gaat, aantekeningen en tekeningetjes maken die je denkproces en handelen verduidelijken. Het komt allemaal aan bod. En als ouder dan zien en horen dat het werkt, dat ons kind opkikkert, dat is een waar genot.

Het gebruik van verschillende woorden bij dezelfde taak in combinatie met het visualiseren van de  aanpak van een opdracht met tekeningetjes, laat een bemoedigende sprong vooruit zien. Daarnaast is het fijn dat Ludo ons als ouders vertelt wat er in de sessie is gedaan en wat de tiener laat zien en horen; hoe die verandert ook. Vragen stellen is nu niet meer dom. Niet in de sessie en ook niet in de les op school. De vakdocent reageert ook nog eens goed op de gestelde vragen. Wat een veranderingen !

Ons kind heeft meer ontvangen dan tips m.b.t. wiskunde. En dat is ‘n basis voor verdere ontwikkeling. Ludo heeft dit traject aangeboden vanuit z’n fonds. Da’s een mooi cadeau. Als het in het nieuwe schooljaar nodig zou zijn, schakelen we Ludo zeker in. Wat Ludo inbrengt, wens je ieder kind/iedere tiener met een hulpvraag toe. Individueel en/of klassikaal.

 

Met vriendelijke groet, de (dankbare) ouders.                                                                                                                     Juni 2023